27/4/09

ΑΝΟΙΓΜΑ ΣΕ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΣΤΗ ΛΟΥΪΖΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ Π.Δ. ΛΕΗΛΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ

ΑΝΟΙΓΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΓΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ

Αγαπητοί φίλοι και φίλες,
Εκ μέρους των διοργανωτών, δηλαδή της Αριστερής Παρέμβασης Πολιτών Βύρωνα, των Λαϊκών Αγωνιστικών Κινήσεων Υμηττού, της Πρωτοβουλίας Κατοίκων Καισαριανής, της Πρωτοβουλίας Κατοίκων Καρέα και της Πρωτοβουλίας Κατοίκων στα Νότια, σας καλοσωρίζω στην σημερινή μας εκδήλωση.
Έχουν καλεστεί οι κάτοικοι της περιοχής μας, συλλογικότητες, μαζικοί φορείς και επιτροπές και πρωτοβουλίες κατοίκων από την ευρύτερη περιοχή που έχουν συγκροτηθεί με τον ίδιο στόχο, την απόκρουση του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος που ανοίγει το δρόμο για την καταστροφή του Υμηττού και των σχεδίων του ΥΠΕΧΩΔΕ για τους νέους αυτοκινητόδρομους.
Ο χαρακτήρας της συζήτησης μας είναι ενημερωτικός για να παρουσιαστούν τα σχέδια και να αποκαλυφτούν οι επιπτώσεις τους στο περιβάλλον και τη ζωή μας. Παράλληλα είναι αποφασιστικός για αυτό ονομάσαμε την εκδήλωση και συνέλευση, για να δούμε πως θα προχωρήσουμε στην οργάνωση της δράσης μας, ώστε να πετύχουμε να αποτρέψουμε την εφαρμογή αυτών των σχεδίων και να προβάλλουμε τις δικές μας ανάγκες. Για μια πόλη ανθρώπινη, σε ένα φυσικό περιβάλλον προστατευμένο από την εκμετάλλευσή του από τα οικονομικά συμφέροντα, με ένα τρόπο ζωής βασισμένο όχι στα καταναλωτικά πρότυπα και τις πλασματικές ανάγκες.
Το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για τη λεηλασία του Υμηττού και η σχεδιαζόμενη κατασκευή των νέων αυτοκινητόδρομων, του κόμβου και της σήραγγας στον Υμηττό είναι φανερό ότι δεν αποτελούν μόνο μια τεράστια οικολογική καταστροφή, που θίγει τους όρους ζωής για τις επόμενες γενιές, που θα ζήσουν στην Αθήνα, τις επιπτώσεις της οποίας θα παρουσιάσουν οι επόμενοι ομιλητές.
Πρόκειται για μια αλλαγή στο μοντέλο της πόλης που ζούμε. Που θέλει να μετατρέψει την Αθήνα σε μητρόπολη των υπηρεσιών και διαμετακομιστικό κέντρο εμπορίου για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Που απαιτεί να εξυπηρετείται το νέο μοντέλο καπιταλιστικής ανάπτυξης με συνδέσεις του νέου αεροδρόμιου, των λιμανιών Πειραιά., Ραφήνας και Λαυρίου, του αναμορφωμένου σε πόλη πρώην αεροδρόμιου του Ελληνικού.
Που θέλει την πρωτεύουσα μια τερατούπολη με συγκεντρωμένο φτηνό εργατικό δυναμικό, με υποβαθμισμένες αλλά και πλούσιες περιοχές, με επέκταση της και έξω από το Λεκανοπέδιο, σε όλη την περιοχή της Αττικής. Που ο Υμηττός θα μοιάζει με το σημερινό Λυκαβηττό και οι δρόμοι της πόλης μας με τους αυτοκινητόδρομους του Λος Άντζελες.
Πρόκειται για την προώθηση της αλλαγής του τρόπου ζωής των κατοίκων της πόλης μας. Μοντέλο θα είναι δουλειά, αν υπάρχει, με εξαντλητικά ωράρια, μετακινήσεις με το κοστοβόρο ι.χ. αυτοκίνητο, κλείσιμο στα σπίτια κουτιά μπροστά στην Τ.V., και αναζήτηση της όποιας αναψυχής σε τεχνητούς παραδείσους και τα καταναλωτικά κέντρα των ΜALL ή με τις εθνικές οδούς μακρυά από την πρωτεύουσα.
Πρόκειται για σχέδια που αντιμετωπίζουν το περιβάλλον και τους δημόσιους χώρους ως το νέο πεδίο εκμετάλλευσης και κερδοφορίας του κεφαλαίου. Σχέδια που προωθούνται από την κυβέρνηση της Ν.Δ., αλλά δρομολογήθηκαν επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και σήμερα έχουν την συναίνεσή του.
Τα σημερινά σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ, των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών, των κυβερνήσεων δεν είναι μόνο μια σκευωρία των κατασκευαστών και των πολιτικών για να φάνε το δημόσιο χρήμα και να εισπράξουν τις μίζες. Εξάλλου, ο καπιταλισμός πάντα λειτουργεί με οικονομικά συμφέρονται και διαπλοκή. Ούτε είναι μόνο μια διέξοδος για τη σημερινή τους κρίση. Εξάλλου τα σχέδια υπήρχαν από χρόνια. Σήμερα βέβαια στο περιβάλλον της κρίσης έχουν για αυτούς άμεση προτεραιότητα.
Στην υπόθεση των νέων αυτοκινητόδρομων και της αλλαγής του καθεστώτος της προστασίας του Υμηττού με τη μετατροπή του σε αστικό πάρκο, εμπλέκονται συμφέροντα όλου του κυκλώματος των κεφαλαιοκρατών. Τράπεζες, κατασκευαστικές εταιρείες, αυτοκινητοβιομηχανίες, πετραλαϊκές εταιρείες, ασφαλιστικές εταιρείες, οικοπεδοφάγοι, εκκλησία, καταπατητές, ΜΜΕ και άλλοι μικροί και μεγάλοι.
Το κράτος, βέβαια, μεθοδεύοντας την προώθηση αυτών των σχεδίων, για να δείξει ουδετερότητα, επικαλείται την ανάγκη εξυπηρέτησης των αναγκών της μετακίνησης του πληθυσμού και της επίλυσης των μεγάλων υπαρκτών κυκλοφοριακών προβλημάτων. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη απάτη. Το ιδιωτικό δίκτυο ακριβών αυτοκινητόδρομων δεν καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων για γρήγορη, ασφαλή, οικονομική μετακίνηση, αλλά τα δικά τους συμφέροντα.
Τα συμφέροντα των κατοίκων είναι η ανάπτυξη ποιοτικών, γρήγορων, αξιόπιστων, δωρεάν μέσων μαζικής μεταφοράς και η ταυτόχρονη προστασία του περιβάλλοντος. Αυτοί στο όνομα της ανάπτυξης και της εξέλιξης και ενώ χύνουν κροκοδείλια δάκρυα για την καταστροφή του περιβάλλοντος δεν διστάζουν να καταστρέψουν έναν από τους τελευταίους πνεύμονες πρασίνου της Αττικής.
Θα μπορούσε άραγε να συμμετέχουμε σε επιτροπές και διαβουλεύσεις με το Υπουργείο για να δώσουμε τη δική μας οπτική και τις ενστάσεις μας για τα σχέδια τους; Θα τους πιέζαμε με αυτό τον τρόπο;

Δεν έχουν άγνοια. Ξέρουν τις επιπτώσεις τους. Μάλλον το αντίθετο θα συνέβαινε. Όταν δεν υπάρχει ένα ισχυρό μαζικό κίνημα που να πιέζει για το σταμάτημα των σχεδίων τους, μόνο άλλοθι θα τους δίναμε ότι δήθεν ακολουθούν δημοκρατικές διαδικασίες και ότι έχουν συναίνεση.


Μήπως οι δήμοι θα μπορούσαν να βάλουν φρένο;
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Δήμος Βύρωνα, στην περιοχή του οποίου γίνεται μια από τις μεγαλύτερες καταστροφές, ενώ από τις 23/6/2008 ζητάμε να συζητήσει το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο με την περσινή εξαγγελία Σουφλιά για τους αυτοκινητόδρομους ακόμα δεν το έχει φέρει. Και μέχρι σήμερα που το ΥΠΕΧΩΔΕ ανακοίνωσε τα επίσημα σχέδια και όρισε περίοδο διαβούλευσης, η περίοδος έληξε και ακόμα ο κ. Χαρδαλιάς, εκλεκτός της Ν.Δ., δεν το έφερε για συζήτηση. Μας δήλωσε, όμως, ότι θα συζητηθεί το μεσημέρι της Παρασκευής, προφανώς για να αποφύγει τη μαζική συμμετοχή και τις αντιδράσεις. Σκεφτείτε ότι είναι πρόεδρος του ΣΠΑΥ, δηλαδή του Συνδέσμου Προστασίας του Υμηττού που αποτελείται από τους δήμους γύρω από τον Υμηττό και στα ΜΜΕ δηλώνει ότι θα ωφεληθούμε από το έργο κατακεραυνώντας όσους αντιδρούν.
Μήπως θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ή να προτείνουμε εναλλακτικές λύσεις πάνω στα σχέδια τους ή βελτιώσεις των προτάσεων τους;
Όπως απαντήσαμε γραπτά για το σχέδιο προεδρικού διατάγματος αυτό το σχέδιο δεν παίρνει διορθώσεις και παρατηρήσεις λόγω του προσανατολισμού του στην άρση ακόμα και των προηγούμενων ανεπαρκών μέτρων προστασίας. Το ίδιο ισχύει για τους αυτοκινητόδρομους που αντιμετωπίζουν το κυκλοφοριακό από τη σκοπιά περισσότερα ι.χ., περισσότεροι δρόμοι.
Το να μπαίνει το κίνημα στη διαδικασία να προτείνει εναλλακτικές προτάσεις για το από πού θα περάσουν οι δρόμοι, ποια κομάτια θα είναι υπέργεια και ποια υπόγεια και άλλα παρόμοια έχουμε να πούμε ότι αυτά είναι αδιέξοδα. Εξωραΐζουν τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ. Οι διορθωτικές προτάσεις καταλήγουν να εξυπηρετούν τη νομιμοποίηση και εφαρμογή των σχεδίων και των γενικών κατευθύνσεων του ΥΠΕΧΩΔΕ. Το κυκλοφοριακό χρειάζεται το όλο θέμα να αντιμετωπιστεί με κριτήρια και αρχές. Αλλιώς καταλήγουμε σε αυτό που έκανε μια παράταξη στην Ηλιούπολη, που ζητά να φύγουν τα διόδια των δρόμων από την περιοχή της και να έρθουν στο Βύρωνα.
Το ίδιο καταστροφική θεωρούμε και τη λογική ορισμένων δημοτικών αρχών να δεχτούν την κατασκευή αν εξασφαλίσουν ανταποδοτικά οφέλη. Δεν μπορεί να μπαίνει σε παζάρι η καταστροφή της φύσης που είναι ανεπανόρθωτη.
Έχουμε εμπειρία που οδηγεί η ελαστική αντίληψη για τη δήθεν εξυπηρέτηση των λαϊκών συμφερόντων χωρίς αρχές και συνολικά κριτήρια. Είδαμε τα αποτελέσμα που φτάσαμε στο Βύρωνα είτε με την αύξηση του συντελεστή δόμησης στο όνομα της φτηνότερης κατοικίας, είτε με την κατασκευή κοινωφελών έργων σε βάρος του πρασίνου και μέσα στο δάσος στο όνομα της φτηνής και εύκολης λύσης λόγω έλλειψης χώρων. Αντίληψη που έγινε αποδεκτή ως μεθοδολογία δυστυχώς και από δυνάμεις της αριστεράς και κατέληξε σε ανεπανόρθωτες βλάβες και καταστροφές.
Δεν μπορούμε επίσης να μην επισημάνουμε ότι είναι εξίσου καταστροφική είτε η σιωπή ορισμένων δυνάμεων και της αριστεράς για την καταδίκη των σχεδίων του ΥΠΕΧΩΔΕ , στο όνομα της εξασφάλισης θέσεων εργασίας στον τομέα των κατασκευών, αποσιωπώντας ότι από αυτή την εργασία το αποτέλεσμα θα είναι τσιμέντο και άσφαλτος στο δάσος και ανεπίστρεπτες αλλαγές στη ζωή και την πόλη μας, είτε ο περιορισμός των αντιδράσεων στα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ μόνο στην απαίτηση οι δρόμοι να είναι δημόσιοι και χωρίς διόδια.

Δεν μπορούμε να συναινέσουμε σε αυτά. Εμείς θεωρούμε ότι ο προσανατολισμός του αγώνα των κατοίκων για να μπορέσει να φέρει αποτελέσματα και να σταματήσει τα σχέδια τους απαιτείται ξεκάθαρα να δηλώνει
- Όχι στην υποταγή και τη συμπόρευση με τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ, της κυβέρνησης και των κατασκευαστικών συμφερόντων
• Κανένας νέος αυτοκινητόδρομος στον Υμηττό, υπόγειος ή υπέργειος με κόμβους και σήραγγες
• Καμία διαβούλευση με όσους σχεδιάζουν τη λεηλασία του Υμηττού
• Καμία αυταπάτη για δυνατότητα «εναλλακτικών λύσεων» με νέους αυτοκινητόδρομους
• Δημόσια, δωρεάν, γρήγορα και αξιόπιστα μέσα μαζικής μεταφοράς και ολοκληρωμένα δίκτυα πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων
• Απόσυρση τώρα του σχεδίου τροποποίησης του Προεδρικού Διατάγματος «προστασίας»-λεηλασίας του Υμηττού
• Απόλυτη προστασία του Υμηττού από τα όρια του σημερινού σχεδίου πόλης μέχρι την κορυφή του
• Απομάκρυνση τώρα όλων των εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων που υπάρχουν στο βουνό και δεν σχετίζονται με το δασικό του χαρακτήρα (ΚΥΤ, κεραίες, χώροι μεταφόρτωσης απορριμμάτων, στρατόπεδα, λατομεία, βενζινάδικα) και άμεση αποκατάσταση του φυσικού τοπίου
• Κάτω τα χέρια από τους ελεύθερους χώρους και το βουνό
• Καμία επέκταση της πόλης – καμία περαιτέρω οικοδόμηση και εκμετάλλευση των ελεύθερων χώρων
• Πυροπροστασία και αναδάσωση του βουνού
• Μόνος ΔΡΟΜΟΣ ο ΑΓΩΝΑΣ στα χέρια των κατοίκων με συνελεύσεις και επιτροπές.

Προτείνουμε σήμερα με αυτό το πλαίσιο να συγκροτηθεί μια
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΑΓΩΝΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ
Η Πρωτοβουλία να είναι ανοικτή σε επιτροπές και πρωτοβουλίες κατοίκων, μαζικούς φορείς και συλλογικότητες, όσες και όσους θέλουν να δουλέψουν για αυτό το πλαίσιο.
Δουλεύει και στοχεύει για τη συγκρότηση όσο το δυνατόν περισσότερων επιτροπών και πρωτοβουλιών κατοίκων για αυτό το θέμα.
Λειτουργεί τακτικά με συνελευσιακή μορφή των ανθρώπων, είτε είναι μέλη συλλογικοτήτων, είτε όχι. Η πρώτη της επόμενη συνέλευση να είναι τη Δευτέρα 4 ή Τρίτη 5 Μάη.
Προετοιμάζει μεγάλη κινητοποίηση στο κέντρο της Αθήνας, απόγευμα εργάσιμης μέρας τη βδομάδα 11-15 Μάη.
Διοργανώνει κέντρα αγώνα στις γειτονιές μας και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και πορείες στην περιοχή Βύρωνα-Καισαριανή, στην περιοχή των Νοτίων και όπου αλλού γίνει δυνατό.
Διοργανώνει την ενημέρωση των κατοίκων με οπτικό υλικό και μικρές εκδηλώσεις σε όλες τις γειτονιές.
Συνεχίζει τις πολύμορφες δράσεις και καμπάνιες για να εκφραστεί η αντίθεση στα σχέδια τους, όπως υπογραφές κ.α.
Την παρέμβαση σε εξαγγελίες και γεγονότα του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Είναι ανοικτή στην κοινή δράση με όσες τις δυνάμεις λένε κατηγορηματικό ΟΧΙ στα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για το Προεδρικό Διάταγμα και τους αυτοκινητόδρομους.
Μόνη δική μας εναλλακτική πρόταση Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης με ποδηλατόδρομους.
Επειδή ο πήχυς που βάζουμε να σταματήσουμε τα σχέδια τους είναι ψηλός και τα συμφέροντα που θα συγκρουστούμε είναι μεγάλα χρειάζεται η μεγαλύτερη ενεργοποίηση και η βοήθεια όλων.
Σας καλούμε λοιπόν αν θέλετε να βοηθήσετε αυτή την προσπάθεια να συμπληρώσετε το όνομά σας και στοιχεία επικοινωνίας και αν εκπροσωπείται κάποιο φορέα στις καταστάσεις που υπάρχουν έξω από την αίθουσα.
Το πρόγραμμα της σημερινής διαδικασίας λοιπόν είναι :
1. Παρουσίαση του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος και των σκοπών του
2. Παρουσίαση των σχεδίων του ΥΠΕΧΩΔΕ για τους νέους αυτοκινητόδρομους
3. ερωτήσεις διευκρινιστικού χαρακτήρα
4. Ομιλίες
5.Αποφάσεις.

Το λόγο θα έχουν η Κωστούλα Κανδηλιώτη, νομικός, για την παρουσίαση του σχεδίου του Προεδρικού Διατάγματος. Η Σύλα Τσέκου, ο Κοσμάς Αναγνωστόπουλος, και η Δάφνη Μανουσαρίδου για την παρουσίαση των επιπτώσεων από τους αυτοκινητόδρομους, τον κόμβο και την σήραγγα.